Iniciatyvą organizuoja edukacinių technologijų asociacija „EdTech Lithuania“ ir organizacija „Švietimas #1”. Iniciatyvą palaiko startuolių asociacija „Unicorns Lithuania“, investuotojų asociacija „Investors Forum“, Lietuvos pramonininkų konfederacija (LPK), Lietuvos inžinerinės pramonės asociacija (LINPRA), ISM vadybos ir ekonomikos universitetas, Kauno technologijos universitetas, Lietuvos matematikos mokytojų asociacija, „Lietuvos Junior Achievement“, „Devbridge Foundation“, Mariaus Jakulio Jason fondas, Kazickų šeimos fondas ir kiti.
Iniciatyva kilo reaguojant į šių metų prastus matematikos egzamino rezultatus ir kilusius siūlymus nuleisti egzamino išlaikymo kartelę ar atsisakyti privalomo egzamino stojant į humanitarinių ir socialinių mokslų krypties studijas.
„Matematika yra svarbi kiekvienam. Ji tiesiogiai susijusi su geresniu kritiniu mąstymu, aukštesnėmis pajamomis, stipresniu atsparumu dezinformacijai, ekonominiu augimu ir mažesne socialine atskirtimi. Jei atšauksime egzaminą ar nuleisime kartelę – susilpninsime motyvaciją mokytis ir kelsime riziką tiek patiems vaikams, tiek valstybei“, – sako Laura Masiliauskaitė, „Švietimas #1“ vadovė.
Pagrindiniai iniciatorių prašymai Vyriausybei – išlaikyti matematikos egzamino privalomumą, nemažinti išlaikymo kartelės ir, svarbiausia, imtis ilgalaikių sprendimų, stiprinančių mokymosi kokybę.
„Išlaikymo kartelė Lietuvoje – ir taip viena mažiausių Europoje, o ketvirtadalis penkiolikmečių neturi net bazinių matematikos žinių. Užteks ieškoti lengvų kelių. Sprendimas – ne kartelės žeminimas, o reali pagalba mokiniams: stipresnis ugdymas, daugiau konsultacijų, geresnė metodinė pagalba. Raginame Vyriausybę išlaikyti egzamino privalomumą, nekeisti kartelės ir investuoti į pasirengimą“, – teigia Mantas Vičius, „EdTech Lithuania“ valdybos narys.
Iniciatyvos autoriai kviečia visus, Lietuvos ateičiai neabejingus visuomenės narius išreikšti palaikymą pasirašant peticiją ir taip paraginti Vyriausybę priimti sprendimus, kurie ne žemintų matematikos žinių kartelę, o padėtų ją pasiekti.
Rizika šalies ekonomikai ir mokslo kokybei
Prie iniciatyvos prisijungę verslo atstovai įspėja: matematikos žinių sumenkinimas silpnina šalies konkurencingumą.
„Be matematinio raštingumo nebus ir visuomenės, gebančios kurti ateities valstybę. Mums reikia kuo daugiau išsilavinusių žmonių – tokių, kurie moka pritaikyti žinias gyvenime, kurti, spręsti problemas, prisitaikyti prie pokyčių. Niekas nežino, ko konkrečiai reikės po dešimtmečio, bet aišku viena – pasaulį kurs tie, kurie geba mąstyti logiškai, greitai mokytis ir taikyti žinias įvairiose srityse. Bazinės matematinės žinios – tai paspirtis augti tiek pačiam žmogui, tiek visai šaliai“, – sako Robertas Dargis, Lietuvos pramonininkų konfederacijos viceprezidentas ir „Švietimas #1“ valdybos narys.
Aukštojo mokslo atstovai pabrėžia, kad nuleidus kartelę, gali suprastėti ir aukštojo mokslo kokybė.
„Žemesnės egzaminų kartelės trina ribą tarp universitetinių, koleginių ir profesinių studijų. Ilgainiui mažėja diplomų vertė, o į darbo rinką ateina žmonės, nepasiruošę šiuolaikiniams iššūkiams“, – pažymi Dalius Misiūnas, ISM vadybos ir ekonomikos universiteto rektorius.
Geresniam ugdymui reikia kelių sprendimų
Lietuvos matematikos mokytojų asociacija pabrėžia, kad siekiant kelti matematikos ugdymo kokybę ir geriau parengti vaikus egzaminui yra svarbūs keli esminiai dalykai.
„Būtina užtikrinti, kad matematikos bendrąją programą, pagal kurią rengiamas matematikos valstybinis egzaminas, visi suprastų vienodai, neliktų nė menkiausios vietos interpretacijoms. Taip pat svarbu užtikrinti sklandžią egzamino eigą ir užduočių kokybę. Šiuo metu vyrauja nuomonė, kad B lygis turi būti orientuotas į taikymus, matematikos panaudojamumą kasdieniniame gyvenime. Tačiau bendrojo kurso bendroji programa nėra į tai orientuota. Ugdymo programų apimtis turi atitikti pamokų skaičių, o mokytojams turi būti užtikrinama kokybiška metodinė pagalba“, – sako Antanas Apynis, Lietuvos matematikos mokytojų asociacijos prezidentas.
Šiuo metu Lietuvoje matematikos egzaminas (bent jau bendruoju – žemesniu – lygiu) privalomas visiems stojantiems į aukštąsias mokyklas, išskyrus menų krypties studijas. Palyginimui, Estijoje jis yra privalomas visiems, norintiems baigti vidurinę mokyklą. Naujausio tarptautinio tyrimo PISA duomenimis, Lietuvos penkiolikmečių matematiniai gebėjimai – tik 15-ti Europoje. Lietuvą pagal šį rodiklį lenkia Estija, Latvija, Lenkija.
„Nenuleiskim kartelės“ – tai pilietinė iniciatyva, siekianti išsaugoti privalomą matematikos egzaminą stojant į aukštąsias mokyklas ir išlaikyti esamą jo kartelę. Ji vienija visus, kuriems rūpi Lietuvos ateitis – nuo mokytojų iki verslo lyderių. Mūsų pozicija – švietimui reikia ne nuolaidų, o kokybės, lyderystės ir ilgalaikių sprendimų, padedančių kiekvienam mokiniui pasiruošti sėkmingai ateičiai. Daugiau informacijos: https://nenuleiskimkarteles.lt/