„Artimiausi dveji metai, kalbant apie DI, yra kritiniai. Aš juos net lyginčiau su laiku, kai kiekvienuose namuose atsirado kompiuteris ir internetas. Taip, DI dar daro daug klaidų, tačiau, mano nuomone, jei verslas šiandien neieško DI sprendimų, po dvejų metų jų tiesiog nebereikės – pralenks kiti. DI pakeis visų kasdienybę, norėčiau tikėti, kad ateityje turėsime daugiau laisvo laiko. Tačiau šiandien ir kiekvienam mūsų, ir Lietuvai labai svarbu neužmigti ant pakilimo bangos – susifokusuoti, lengvinti procesus, su DI susijusius, kad neprarastume pagreičio ir taptume konkurencingu žaidėju rinkoje, įdarbintume potencialą tinkama linkme“, – sako M. Laukaitė, leisdamasi į pokalbį apie svarbias augimo galimybes kiekvienam verslui.
– Monika, ką, prieš pradedant pokalbį, apie „Wix“ skaitytojams svarbu suprasti?
– Kai susipažinau su „Wix“ įkūrėjais, mane pačią labiausiai sužavėjo prasmė – jie kūrė produktą, kuris keičia žmonių gyvenimus. Nuostabios patirtys pirmųjų pokalbių su vartotojais buvo: „Aš – kaktusų augintojas, susikūriau tinklalapį, dabar esu populiariausias regione – jūs padėjote man išauginti šeimos verslą“. Kartu su komanda iki pat šios dienos turime galimybę kuri produktą, kuris įgalina žmones realizuoti sugebėjimus ir auginti savo verslą internete. Antras svarbus aspektas, kuris mano sprendimą jungtis prie komandos nulėmė, tai vidinė kultūra – centre visada yra darbuotojo augimas. Iki šiol palinkėjimą sau gautą pamenu: „Neapibrėžtumas rinkoje didelis, produktai keičiasi labai greitai, todėl suburk teisingus žmones, su kuriais nori lipti į laukiančius kalnus“. Tuo metu rinkoje tokio požiūrio – kiekvienas darbuotojas svarbus – nebuvo. Gyvenimas nuolatiniuose pokyčiuose, bet kartu ir laisvume keistis, mane pačią suformavo iš naujo. Išmokė empatijos, matyti kitą, auginti žmones aplink save, teisingai žiūrėti į produktą, paleisti savo klaidas ir vis imtis naujų idėjų. Taip, kartais įdedi labai daug širdies, bet, jei neveikia, tai neveikia – atsisveikini ir judi toliau.
Šiandien „Wix“ – tai SaaS (programinė įranga kaip paslauga) platforma, leidžianti kurti, tvarkyti ir plėtoti skaitmeninį turinį tiek individualiems kūrėjams, tiek agentūroms, įmonėms. Jei kalbėčiau verslo terminais, teikiame platų verslo sprendimų spektrą, el. prekybos funkcijas, SEO ir rinkodaros įrankius, kurie suteikia galimybę vystyti savo prekės ženklą, duomenis ir santykius su klientais. Turime daugiau nei 280 mln. naudotojų 190 šalių. Įdomus faktas, nors dirbame Lietuvoje, „Wix“ nesiekia produktų pritaikyti čia, nes rinka labai maža.
– Kokį vaidmenį šiandien Vilnius atlieka rašant „Wix“ sėkmės istoriją? Kokie nauji produktai ar komandos artimiausiu metu atsiras Vilniaus padalinyje?
– Neseniai į biurą Lietuvoje atskrido vienas komandos narys iš užsienio, jis pasiūlė susitikti visiems, „Wix“ Vilniaus padalinyje dirbantiems apie 10 m. Tuo metu mūsų buvo gal iki 50, į vakarienę išsiunčiau 30 kvietimų. Jei nuoširdžiai, pati nustebau, koks didelis procentas tų talentų, kurie randa, kaip save įprasminti įmonės viduje – kitaip tiesiog nebūtų žmonės čia.
Kalbant apie unikalų vietos DNR, Lietuvoje gyvena labai daug protingų žmonių. Man asmeniškai svarbu atrasti žmones, kurie lengvai reaguoja į nepastovumą, nesikrato atsakomybės ir nori siekti daugiau. Per tuos 12 m., galiu drąsiai teigti, pavyko užauginti komandas, kuriose lietuviai pagaliau pradėjo pasitikėti savo jėgomis ir suvokti, jog galime kurti puikius, globalius produktus, kuriais naudojasi visame pasaulyje.
Šiandien savarankiškai nuo kitų padalinių veikiančios Lietuvos komandos atsako už esminius sprendimus bei DI pagrindu sukurtas funkcijas – „Wix Blog“, „Events“ ir pan. Neseniai pristatėme ir „Wixel“ – savarankišką DI pagrindu veikiančią vizualaus dizaino platformą, kuri suteikia galimybę kurti aukščiausios kokybės kūrybinius sprendimus kiekvienam, prie šio projekto dirbo ir Lietuvos komanda. Tiesą pasakius, 80 proc. jos žmonių šiandien dirba su fokusu DI. Stebime milžinišką transformaciją, kuri veikia daugybę sričių – nuo vartotojų internetinės patirties iki darbo procesų efektyvinimo. Nors suprantame, kad technologija turi savo ribotumų (kokybės, haliucinacijos, klaidų), tai neabejotinai yra ateitis. Atrodo, kad DI bent jau kol kas tikrai nepakeis kūrybiškumo. Todėl Vilniaus padalinyje atidarysime naują dizaino centrą – pasaulinės dizaino gildijos dalį, kurią sudaro daugiau nei 300 įvairių sričių dizainerių visame pasaulyje. Pradedame nuo dizaino komandos vadovo paieškų.
– Palietei labai įdomią temą – kokią žinutę tau šiandien atrodo svarbu perduoti tiems žmonėms, kurie projektuoja savo karjerą technologijų srityje, startuoliuose?
– Kaip tik anądien apie tai diskutavome su kolege ir sutarėme, kad ateitis priklauso Full-stack (plataus profilio) inžinieriams – kai turi platų žinių spektrą, tavęs taip lengvai nepakeisi. Kalbant apie ateities karjerą, kryptis turėtų eiti link siekio turėti bent 2 įgūdžius: pavyzdžiui, dizaineris ir produkto vadovas. Kai moki kombinuoti sudėtingus sprendimus, tai nepakeičiamas įgūdis. Specialistai, kurie turi platesnį situacijos matymą, gilesnį supratimą yra aukso vertės kiekvienam verslui.
Kartu turbūt svarbu būtų iškart suvaldyti ir lūkesčius – siekiant karjeros aukštumų tokioje dinamiškoje srityje kaip technologijos, asmeninio darbo ir gyvenimo balansas sunkiai įgyvendinamas. Man priimtinesnė darbo ir asmeninio gyvenimo dermės (angl. „Work-life blend“) filosofija. Jei nori padaryti, tu ir turi daryti, o ne tikėtis, kad rezultatas ateis savaime. Niekas tau nėra skolingas, tai, jei turi tikslą, judėk jo link pirmyn, kompromisų ieškodamas.
– Kaip manai, kas padėtų šiandien daugiau talentų rinktis darbą technologijų srityje?
– Negąsdinant studentų, bet DI, manau, daug pradedančiųjų specialistų darbo pakeis, todėl verslui labai svarbu skirti laiko auginti ateities talentų kartas. Patys neseniai baigėme atranką į praktikos projektą. Mūsų atveju, norėjome priimti 25 žmones, aplikavo apie 1000 kandidatų. Lietuvoje yra labai daug motyvuotų žmonių, gimusių po 2000-ųjų. Jie tikrai nori kurti ir dirbti, koją kiša tik silpni pagrindai – mums nepavyksta jų sustatyti mokyklose ir universitetuose. Pokyčių yra, bet jie nevyksta taip greitai – dabartiniame laike viskas turėtų 100 kartų greičiau evoliucionuoti, ypač regionuose. Galbūt tai gali būti svarbi žinutė kiekvienam technologijų talentui – važiuoti į regionus, kalbėti, dalintis. Bent mažą lašelį taip įmeti į pokytį. Lietuvoje nenormaliai žemai esame ir pagal moterų, dirbančių technologijų srityje, rodiklius. Dėl to neseniai ir patys įgyvendinome programą, į kurią kvietėme moteris iš skirtingų įmonių, turėdami tikslą padėti joms tapti lyderėmis versle, karjera augti ir horizontaliai, ir vertikaliai.
– Kur tu pati, kalbant ne apie specialybinius, o apie asmenybinius įgūdžius, dabar skiri daugiausiai dėmesio? Kas tau yra gera lyderystė – kaip ją apibrėži?
– Iš esmės, tikiu, kad, turint motyvacijos, galima išmokti bet ką. Ypač šiandien. Kartu su naujomis technologijomis keičiasi ir žmonių įpročiai. Žmonės nori geros vietos dirbti, bet labiausiai jie trokšta aplinkos, kurioje galėtų tobulėti. Būdamas vadovu, tu esi atsakingas už tinkamų sąlygų sukūrimą savo komandos sėkmei. Kertinis aspektas man yra atsakomybė. Labai svarbu ir nevynioti žodžių į vatą – jei kažkas blogai, sakyti iškart, o ne kasti po kilimėliu. Komanda iš vadovo tikisi tik 2 dalykų – būti pasiekiamu ir padėti atrasti sprendimus.
Turbūt svarbiausias principas, kurio laikausi, yra stengtis pasiekti geriausią rezultatą, kurį tu ir tavo komanda galite pasiekti esamomis aplinkybėmis. Taip pat – kalbėti tiesiogiai bei atvirai, gebėti išgirsti tiesą nepasiduodant emocijoms (nors tai ir sunku). Sakyti tai, ką iš tiesų galvoji, o ne tai, ką kiti tikisi išgirsti – ir išreikšti tai paprastai bei aiškiai, tai svarbus principas.
– Kaip manai, kas kuriant startuolį, technologijų įmonę, šiandien yra svarbiausia? Kur, siekiant sėkmės, augimo ir efektyvumo versle svarbu kreipti didžiausią dėmesį?
– Tai priklauso nuo etapo, kuriame žmogus, projektas ar verslas yra. Mano nuomone, labai svarbu neužsisėdėti prie vienos problemos per ilgai, galiausiai priimti svarbius sprendimus. Sakyčiau, greitas sprendimas, bet sprendimas, yra geriau nei jokio sprendimo. Vizija ir misija yra kertiniai sėkmės veiksniai, tada – nuoseklios pastangos. Tikiu, kad yra ne viena pamoka, kurią galime išmokti iš Izraelio kolegų – kovoti už savo idėjas, būti tiesiais ir gebėti atsitraukti, jei matai, kad eini klaidingu keliu. Tikrai nereikia laukti, kol įsitikinsi, kad sprendimas neveikia.
– Ko, tavo akimis, Lietuvoje trūksta, kad čia kurtųsi dar daugiau globaliai veikiančių produktų komandų? Kokias kitas praktikas iš kitų šalių būtų verta perkelti?
— Manau, didžiausias artimiausių metų iššūkis bus dėl DI atsirandantis neapibrėžtumas. Kadangi esame maža šalis, labai svarbu stengtis sukurti patogią aplinką vystytis startuoliams ir technologijų kompanijoms, kad galėtume būti konkurencingi. Man pačiai labai patinka Portugalijos įgyvendinta draugiškų technologijų verslui mokesčių idėja, kur pirmuosius veiklos metus reikšmingai mažinama mokesčių dalis. Didysis branduolys šiandien startuolių kūrėjų ir talentų Izraelyje, pavyzdžiui, susiformavo kariniuose vienetuose – visuotinė privalomoji karo tarnyba ten kritiškai svarbi. Lietuvoje trūksta drąsos pokyčiams ir trumpuoju laikotarpiu nepatogiems, tačiau ilgainiui tikrai atsiperkantiems sprendimams.
– Koks būtų tavo patarimas Lietuvai? Kaip manai, ko reikia, kad Lietuvoje daugėtų startuolių ir vienaragių? Kad Lietuva taptų geriausia šalimi vienaragiams pasaulyje?
– Lietuva yra turtinga talentingais žmonėmis. Jei tik mokėsime priimti DI kuriamą technologinį pokytį, manau, užauginsime dar ne vieną vienaragį. Jeigu kas man leistų prisidėti prie mokymų programų mokyklose ir universitetuose, DI integravimas turėtų būti kiekvienoje srityje. Mes turime investuoti į vaikus, edukaciją ir technologijas. Ateitis priklausys tiems, kurie sugebės įgalinti DI – kuriems DI taps ne tik darbu, bet ir hobiu.